Nagyvasúti közlekedési problémák geodéziai vonatkozásai

Elsődleges fülek

Erre a témakiírásra nem lehet jelentkezni.
Nyilvántartási szám: 
09/09
Témavezető neve: 
Témavezető e-mail címe:
takacs.bence@emk.bme.hu
A témavezető teljes publikációs listája az MTMT-ben:
A téma rövid leírása, a kidolgozandó feladat részletezése: 

A világ számos vasúttársaságánál alkalmaznak inerciális rendszereket a pálya állapotfelmérésére és
a környező infrastrukturális létesítmények térképezésére. A felmérési folyamat során együttesen
dolgozzák fel az inerciális rendszerek egységeiből (gyorsulásmérő, giroszkóp, lengésérzékelő,
dőlésmérő, lézeres távmérő, stb) érkező jeleket a műholdas helymeghatározó rendszer adataival és a
környezeti információkat rögzítő digitális képekkel. Magyarországon ez a módszer még nem terjedt
el, így ígéretes új területet jelent a rendszer hazai alkalmazásának kutatása: megvalósulhat a
digitális műszaki termékek automatizált előállítása és a környezet térképezése, ami jó alapot
jelenthet számos más, nagyvasúti szolgáltatás számára.

A doktori munka célja a nagyvasúti műszaki termékek (hosszszelvény, helyszínrajz) előállításának
automatizálása műholdas helymeghatározó adatok alapján, a módszert az inerciális rendszerekre is
kiterjesztve. A kiépített inerciális rendszerek összehangolásának megvalósítása Kálmán-szűrővel. A
mérési adatpontokra illeszthető görbe előállítása matematikai algoritmus segítségével. A műszaki
termékekre vonatkozó pontosság becslése.

A fenti célok eléréséhez rendszertervezés és szoftverfejlesztés szükséges: olyan rendszer kiépítése,
amely alkalmas a vasúti pálya felmérésére és a pálya-jármű kapcsolat vizsgálatára valamint olyan
program fejlesztése, amely alkalmas a fenti rendszer mérési adatainak alapján automatikus műszaki
termékek előállítására. A rendszer kiépítése, az algoritmizálás és a hibabecslés a geodézia, a
méréstechnika, a rendszertervezés, a matematika és a programozás magas színvonalú alkalmazását
igényli.

A témavezető eddigi doktoranduszai

Státusz: 
régi